A multimediális előadás retorikája

A nyilvános beszédre való felkészülés lépései

A kurzus konkrét célja az Országos Tudományos Diákköri Konferencia szóbeli fordulójára történő felkészítés. Alapvető feladatának azonban a hallgatók nyilvános szerepléséhez szükséges képességeinek fejlesztését tekinti, olyan módszerek elsajátításával, amelyet később is alkalmazni tudnak referátumaik illetve konferencia előadásaik megtartása során. A kurzus tematikája az OTDK-ig a kiállás, a megfelelő légzés és a nonverbális kommunikáció alapjaitól, a különféle prezentációs technikákon, valamint a tudományos előadás műfaji kívánalmainak megismerésén át, a bírálatokra és kérdésekre adható adekvát válaszokig terjed. A Diákköri Konferencia után, a tanulságok levonását követően, az érvelés- és tárgyalástechnika alapjaival, a felvételi és az állásinterjú műfajával ismerkedhetnek meg a hallgatók.

Ezt a speciális kurzust a 2014/15-ös tanév tavaszi szemeszterében az SZTE BTK Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszékéről delegált 5 egyetemi hallgató végezte el A multimediális előadás retorikája címmel. Az írásbeli és szóbeli teljesítményük alapján közülük hárman értek el 2. helyezést a XXXII. OTDK Humántudományi Szekciójában, amihez ez úton is gratulálunk! Név szerint Kiss Fruzsinának, Balogh Gyulának és Fritz Gergelynek jár az elismerés. A dobogósok egyike ezt írta a kurzusról:

“Szerepelni az OTDK-n nem kizárólag egy dolgozat megírását jelenti, hanem retorikai teljesítményt is igényel. Az írásbeli munka téziseinek átadása és bemutatása nem pusztán a retorika elméleti hátterének ismeretét, hanem az előadói tevékenység gyakorlati alkalmazását is megköveteli. A retorikakurzus számomra mindkét területen segített bővíteni és elmélyíteni egy előadás megtartásához szükséges tudást, így hozzájárult ahhoz, hogy folyamatosan reflektáljak előadásmódomra, a közönség reakcióira, valamint a közölt gondolatok befogadhatóságára. A retorikakurzus nekem a tabudöntögetés terepe is volt: megtanulhattam egy jó prezentáció elkészítésének alapjait, belátva, hogy a kevesebb sokszor több: nem agrammatikus mondatokból álló szónoklattal és hosszú szövegrészletekkel túlterhelt diasorokkal lehet hatni a közönségre. Fruzsi folytonosan rámutatott: az egyik legfontosabb kérdés, hogy a közönség mit visz magával. A kurzusról talán ez az egyik tételmondat, amit én magammal viszek.”

Fritz Gergely (Ma hallgató – SZTE BTK)

3 hozzászólás

3 thoughts on “A multimediális előadás retorikája

  1. Visszajelzés: Retorikai tréning az OTDK-ra készülőknek | Szónok születik

  2. Visszajelzés: Három dobogósunk a XXXII. OTDK-n | Szónok születik

  3. Visszajelzés: Tanítványaink sikere: az OTDK-n, az Eötvös szónokversenyen és az OKTV-n | Szónok születik

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s